• heeft dyslexie gevolgen voor het gedrag?

    Vanuit ervaring van de afgelopen 10 jaar valt mij op dat dyslexie het gedrag enorm kan beïnvloeden. Voordat dyslexie gediagnostiseerd is, heeft een kind al een traject afgelegd. Als leeftijdsgenootjes de letters en het lezen oppikken en hij of zij dat …

    Meer informatie ➝
  • Burn-out?!

    Burn-out  en kritische ontwikkelingsbegeleiding volgens methode Hendrickx Het ontstaan van een burn-out gaat langzaam. Stress, overmatig werken, nare gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een overlijden van een dierbare, onzekerheid,  moeite met contact en …

    Meer informatie ➝
  • Is een kind een etiket of een individu? Verslag uit het basisonderwijs

    Klaspraktijk: ‘Elk kind heeft altijd gelijk’  1 De onrust bij de kinderen in een klas wordt steeds groter. Heel wat kinderen lopen ‘op de toppen van hun tenen’. De maatschappelijke prestatie en leefdruk stijgen, mensen hebben nog maar zelden tijd voor …

    Meer informatie ➝
  • Wat wordt bedoeld met lateralisatie?

    Een belangrijke fase voor het kind is de lateralisatie. We spreken daarvan wanneer de spontane ontwikkeling uitloopt in een efficiënte asymmetrische functionele organisatie van de linker- en rechterzijde van het lichamelijk actiesysteem. Dit begint ong …

    Meer informatie ➝
  • Wat is spontane ontwikkeling?

    Het jonge kind van 0-12 jaar maakt een grote ontwikkeling door. Meestal gaat deze ontwikkeling spontaan en zal ieder kind zich van binnen uit ontwikkelen als de leefwereld voldoende mogelijkheden biedt voor de ontwikkeling. Niet ieder kind neemt  de in …

    Meer informatie ➝
  • Wat is linksgerichtheid?

    Wanneer je aan 100 kinderen van het niveau 2e kleuterklas (dus kinderen die nog niet (veel) geconfronteerd zijn met het inoefenen van de lees- en schrijfrichting naar rechts), zou vragen om blokjes van klein naar groot te ordenenvan links naar rechts, …

    Meer informatie ➝